معرفی شهر تنکابن

معرفی تنکابن

شهسوار

شهر زیبای تنکابن یا شهسوار سابق در استان مازندران و قسمت غربی این استان قرار دارد. تنکابن بزرگترین و پر جمعیت ترین شهر غرب مازندران محسوب می گردد. این شهر بطور کلی دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است اما در تابستان، گرم و شرجی ( با میانگین دما ۳۲ درجه) و در زمستان، پربارش و سرد ( با میانگین دمای ۲۱ درجه) می باشد. به دلیل اینکه این شهر میان جنگل و دریا قرار دارد، دسترسی به سواحل زیبای دریای خزر، جنگل های انبوه، روستاها و دهکده های سرسبز و زیبا با سهولت بیشتری صورت می گیرد.

به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر تنکابن و قرار گرفتن در منطقه ای خوش آب و هوا همراه با خاک حاصل خیز، کشاورزی، باغداری و دامداری در این شهر رونق بسیاری پیدا کرده است. رودها و چشمه های مختلفی در این شهر جریان دارد که تامین کننده آب زمین های کشاوری است. محصولاتی همچون برنج، گندم، جو، گل گاو زبان، چای، انواع مرکبات، گیاهان زینتی، گردو، فندق، کیوی، خرمالو، گلابی و… در تنکابن کشت می شود. برخی از این محصولات مانند کیوی، چای، برنج، خرمالو و انواع مرکبات به سایر کشورهای جهان صادر می گردند. از مشاغل دیگر تنکابن، پرورش انواع گل و گیاه، پروش دام و طیور و شیلات است و به دلیل اینکه این شهر مجهز به چندین مراکز پرورش ماهی است می توان آن را یکی از قطب های پرورش ماهی کشور دانست.

معرفی تنکابن
معرفی تنکابن

اقامت در شهسوار:

یکی دیگر از منابع درآمد مردم شهر تنکابن همانند سایر شهرهای شمالی، صنعت گردشگری است. این شهر به دلیل جاذبه های گردشگری بسیار مانند رودها، چشمه ها، جنگل ها و دهکده های زیبا و ارائه خدمات رفاهی همچون هتل ها، متل ها، مجتمع ها و سوئیت های اقامتی، رستوران ها و… مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار می گیرد. بنابراین اگر قصد سفر به شهر تنکابن را دارید می توانید با رزرو هتل، سوئیت، ویلا ساحلی ،ویلا جنگلی و اتاق ارزان در این شهر اقامت خوش و دلنشینی داشته باشید. همچنین اگر این شهر بیش از حد خود را در دلتان جا کرد و قصد اقامت دائم در آن را داشتید ما می توانیم در زمینه خرید زمین ، خرید ویلا و خرید آپارتمان شما را راهنمایی کنیم.

همانطور که گفتیم شهر تنکابن دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی که تمام آن ها دیدنی، چشم نواز و حیرت انگیز هستند. ما برخی از این جاذبه ها را به شما معرفی می کنیم بنابراین با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری شهر تنکابن:

آبشار سنگ بن چشمه تنکابن:

آبشار سنگ بن چشمه یکی از جاذبه های طبیعی شهر تنکابن در روستا عسل محله که در جنوب غربی تنکابن قرار گرفته واقع شده است. این آبشار جزو بلندترین آبشارهای کشور عزیزمان ایران می باشد که تبدیل به یکی از مهم ترین و زیبا ترین مناطق استان سرسبز مازندران گردیده است. برای رسیدن به آبشار سنگ بن چشمه ابتدا باید از مسیر سرسبز و خوش آب و هوای روستای عسل محله بگذرید. در اعماق جنگل های این روستا، درست در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده توسکا، افرا و بلوط، آبشاری بلند با رودخانه ای خنک نهفته است. آبشار دیدنی، رودخانه و درختان بلند همه باهم بهشتی زمینی ساخته است که زیبایی اسرار آمیز آن در کلام نمی گنجد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به شهر تنکابن و یا شهر های اطراف آن را دارید حتما چند ساعتی را به بازدید از این آبشار اختصاص دهید. لازم به ذکر است در فصولی همچون بهار و تابستان که این منطقه آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد می توانید در اطراف آن کمپ کنید و اوقات خوشی را در کنار خانواده و دوستانتان بگذارید.

جنگل های دو هزار و سه هراز:

از دیگر جاذبه های شهر تنکابن جنگل های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ می باشد. شاید برایتان سوال پیش آید که چرا ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰؟ دلیل نام گذاری این جنگل ها به این نام ها، ارتفاع ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ متری آن ها از سطح دریا می باشد. این جنگل ها از نظر موقعیت جغرافیایی در جنوب تنکابن قرار دارند و به جرات می توان گفت زیباترین و استثنایی ترین مسیر جنگلی شمال ایران در این منطقه قرار گرفته است. برای رسیدن به این جنگل های زیبا باید از مسیر منطقه خرم آباد تنکابن بگذرید. ابتدا به جنگل ۲۰۰۰ و سپس به جنگل ۳۰۰۰ می رسید.

جنگل های پوشیده شده از درختان سر به فلک کشیده درختان هیرکانی که نور طلایی خورشید از لابه لای آن ها عبور کرده، رودهای خروشان، چشمه های پر آب و دشت های وسیع همه و همه زیبایی اسرارآمیزی خلق نموده است. اتراق در دشت های سرسبز، پیاده روی در کنار درختان تنومند ، آب تنی و شنا در رودهای پرآب، نوشیدن آب گوارا از چشمه های طبیعی و لذت نوشیدن چای آتشی باعث شده تا گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور به این منطقه سفر کنند. به همین دلیل در طول مسیر جاده های جنگلی امکانات رفاهی و تفریحی زیادی همچون مجموعه های اقامتی، مزارع پرورش و فروش ماهی، رستوران، کافه، سرویس بهداشتی، نمازخانه و… جهت خدمات رسانی به گردشگران آماده شده است.

بنابراین اگر قصد سفر به جنگل های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ را دارید از بابت اقامت نگران نباشید چرا که در جاده و روستاها و ییلاقاتی که در ارتفاعات جاده قرار گرفته است می توانید به راحتی به اجاره ویلا و اجاره سوئیت بپردازید و مهمان خانه های مردم خون گرم و مهربان آنجا باشید.

دشت دریاسر:

یکی از زیباترین، چشم نوازترین و محبوب ترین مناطق ایران و بخصوص استان مازندران، دشت دریاسر است که همچون نگینی بر انگشتر در شهر تنکابن می درخشد. دشتی وسیع، بکر و سرسبز که کوه های بلند و جنگل های انبوه دور آن را احاطه کرده و جلوه ای بی بدیل به آن بخشیده است. این دشت رویایی و اسرار آمیز سالانه گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به سوی خود جذب می کند. شاید برایتان سوال پیش آید که دلیل این همه جذابیت دشت دریا سر چیست؟ وجود طبیعت،گل ها و گیاهان کم نظیر، چشمه های پر آب، رودخانه های خروشان، آسمان پرستاره در شب، هوای پاک، آواز پرندگان، درختان سرسبز و زیبا و گل های بابونه در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا بهشتی حقیقی خلق کرده که مانند آن را کمتر جایی می توانید ببینید.

دشت های وسیع این منطقه امکان کمپینگ و پیک نیک و کوه های بلند آن موقعیت مناسبی را برای کوه نوردی ایجاد نموده است. بنابراین اگر طرفدار هریک از این دو باشید دشت دریاسر مکان خوبی برای تفریح شما در چهارفصل سال علی الخصوص اردیبهشت ماه خواهد بود چرا که در این ماه فرشی از جنس گل های زرد رنگ تمامی دشت را پوشانده و چشم انداز منحصر به فردی را تقدیم نگاهتان خواهد کرد.

برای رسیدن به دشت دریاسر زیبا، باید از مسیر روستای عسل محله تنکابن عبور کرده و پس از طی کردن ۱ الی ۵/۱ ساعت پیاده روی و کوه پیمایی بر کوه های سرسبز به این دشت خواهید رسید. لازم است به شما بگوییم در منطقه دشت دریاسر اقامتگاهی برای گردشگران تهیه نگردیده و عزیزانی که قصد اقامت در دشت را دارند تنها می توانند با برپایی چادر با امکانات کافی شب را با چشم انداز آسمان پرستاره بگذرانند و یا در شهر تنکابن، مناطق اطراف و یا روستای عسل محله اقدام به رزرو هتل، اجاره ویلا و اجاره سوئیت نمایند.

معرفی تنکابن
معرفی تنکابن

روستای قلعه گردن:

اگر  قصد فرار از شلوغی و ترافیک شهر را دارید ما به شما توصیه می کنیم، سفر به روستای قلعه گردن را جزئی از برنامه سفر خود به شمال کشور قرار دهید. این روستا که لقب بهشت کوچک شمال ایران را به خود اختصاص داده در فاصله ۵ کیلومتری منطقه خرم آباد شهر تنکابن قرار گرفته است.  از ویژگی های خاص روستای قلعه گردن می توان به آب و هوای مطبوع و عالی، دسترسی آسان به جنگل و رودخانه، طبیعت بکر و زیبا، دنج و ساکت بودن آن و وجود جاذبه های معروفی همچون قلعه تنکا در دل روستا و پل خشتی که متعلق به دوره صفویه می باشد اشاره کرد.

اکثریت مردم روستای قلعه گردن به کار کشاورزی مشغولند و پرتقال های بسیارعالی و معروفی همچون پرتقال شهسواری در این منطقه کشت می شوند. همچنین مردم مهربان و مهمان دوست این روستا با فراهم کردن امکانات رفاهی و توریستی در این منطقه، آن را تبدیل به یکی از قطب های گردشگری شمال کشور نموده اند. بنابراین اگر قصد سفر به  روستای قلعه گردن را دارید می توانید به راحتی اقدام به اجاره ویلا جنگلی و اقامتگاه های بومگردی بنمایید. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار می باشد زیرا علاوه بر آب و هوای عالی، زیبایی  و آرامش حیرت انگیزی را به شما هدیه خواهد داد.

پارک ملی خشکه داران:

پارک ملی خشکه داران که سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سوی خود جذب می کند در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر تنکابن (مابین شهر نشتارود و عباس آباد) قرار دارد. این پارک با مساحت ۲۶۰ هکتار، آخرین بازمانده اکوسیستم جنگل های شمالی محسوب می گردد و جز مناطق حفاظت شده می باشد. پوشش گیاهی و جانوری متنوع، موزه حیات وحش با بیش از ۱۵۰ گونه جانوری تاکسیدرمی شده و نزدیکی این پارک با دریا ( فاصله ۱۲۰ متری) دلیل بر جذابیت و زیبایی دوچندان آن شده است. بنابراین اگر اهل طبیعت و دوست دار حیوانات هستید حتما از پارک ملی خشکه داران بازدید کنید زیرا وجود درختانی همچون توسکا، بلوط، یاس وحشی، انار وحشی، آلوچه جنگلی و شمشاد و انواع جانوران همچون روباه، گرگ، شغال، حواصیل، پلیکان و انواع پرندگان شکاری حتما شما را به وجد خواهد آورد.

به دلیل اینکه میلیون ها گردشگر سالانه از این مجموعه بازدید می کنند، امکانات رفاهی بسیاری مانند رستوران، اقامتگاه های اسکان موقت، آلاچیق های زیبا جهت برپایی پیک نیک، نمازخانه و سرویس بهداشتی جهت خدمات رسانی به گردشگران تهیه شده است.

چشمه آبگرم فلکده تنکابن:

در فاصله ۳۳ کیلومتری تنکابن و در دل روستای فلکده و جنگل های اسرار آمیز آن، چشمه آبگرمی جذاب، صخره ای و خیره کننده وجود دارد. آب چشمه آبگرم فلکده مناسب آشامیدن است زیرا کاملا بدون گوگرد است و اصلا بوی زننده ای ندارد. همچنین باید گفت آب این چشمه دارای خواص درمانی بسیاری همچون بیماری های مفاصل و سنگ کلیه نیز می باشد. این آب با دمای متوسط مناسب شنا و آب تنی است بنابراین اگر اهل تفریحات این چنینی هستید لذت تلفیق تفریحات جنگلی و آبی را از دست ندهید. این چشمه به دلیل زیبایی های حیرت انگیز خود مقاصد گردشگران بسیار زیادی قرار گرفته است.

پل چشمه کیله:

اگر بخواهیم به یکی از زیباترین آثار ملی شهر تنکابن اشاره کنیم که محبوبیت بسیار زیادی هم نزد مردم این شهر دارد، قطعا نام پل چشمه کیله بر زبانمان می آید. این پل تاریخی که سمبل مهمی برای شهر تنکابن است، توسط مهندسین آلمانی و روس در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و متعلق به دوره پهلوی اول می باشد. همچنین در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. پل چشمه کیله با ۱۱۲ متر طول، ۷ متر عرض و ۵ متر ارتفاع یکی از زیباترین پل های تاریخی کشور است. رودخانه چشمه کیله از زیر این پل گذشته و به دریای زیبای خزر می ریزد.

این پل در حال حاضر در حد فاصل خیبان امام و خیابان جمهوری قرار گرفته و محلی برای رفت و آمد مردم می باشد. در اطراف پل زیبای چشمه کیله، فضایی همراه با نیمکت جهت استراحت عابرین تعبیه شده است که می توانید ساعتی آنجا نشسته و از چشم انداز رودخانه و پرندگان زیبا لذت ببرید.

چقدر این مطلب رو دوست داشتی؟

با ثبت نظرت مارو در ساخت پست های بهتر کمک می کنی!

میانگین آرا ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

پست بعدی»

پست های مرتبط

معرفی شهر ماسوله

ماسوله ماسوله شهری با قدمت تاریخی، معماری خاص و آب و هوایی…

معرفی شهر بندر انزلی

بندر انزلی بندر انزلی یکی از مهم ترین، بزرگ ترین شهرهای استان…

معرفی شهر فریدونکنار

فریدون کنار فریدون کنار شهر درنای سیبری، شهر بندرگاهی و شهر تالاب…

دیدگاهتان را بنویسید