معرفی شهر نوشهر

معرفی شهر نوشهر

نوشهر

نوشهر یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است. این شهر از سمت شمال به دریای خزر، از سمت جنوب به رشته کوه های البرز، از سمت شرق به شهرستان نور و از سمت غرب به شهر چالوس دسترسی دارد. نوشهر سومین شهر پر جمعیت غرب استان مازندران است و نزدیک به ۴۵/۵۰۰ نفر جمعیت دارد. مردم نوشهر به زبان مازندرانی و گویش کجوری سخن می گویند.

شهرستان نوشهر دارای سه شهر نوشهر، پول و کجور، دو بخش مرکزی و کجور و شش دهستان می باشد. بزرگترین بخش این شهرستان کجور است که دو سوم خاک این شهرستان را در بر میگیرد.

اقتصاد شهر نوشهر:

شهر زیبای نوشهر دارای امکانات رفاهی و خدماتی بسیاری است و یکی از شهرهای پیشرفته و اقتصادی استان مازندران محسوب می شود. این شهر از جایگاه بسیار ویژه ای در استان مازندران برخوردار است. موقعیت جغرافیایی و آب و هوای عالی، زیبایی طبیعی، نزدیکی به جنگل و دریا، نزدیکی به شهر های تهران و ساری، وجود بندر، فرودگاه و دانشگاه علوم و فنون دریایی از ویژگی های برتر نوشهر هستند. این عوامل موجب شده تا نوشهر مقر سرمایه گذاری های بسیار در کلیه بخش ها به خصوص خرید و فروش ملک قرار بگیرد.

نوشهر به دلیل نزدیکی به سواحل دریای خزر، وجود جنگل و مناطق ییلاقی زیبا و جاذبه های گرشگری بسیار، مورد علاقه گردشگران قرار گرفته و سالانه مهمانان زیادی را از سراسر کشور در آغوش می گیرد. امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی زیادی همچون رستوران ها، اقامتگاه ها، کافه ها و تفریحات آبی و تورهای گردشگری نمونه ای از این امکانات می باشد. بنابراین اگر قصد سفر به نوشهر را دارید می توانید به راحتی از طریق سایت اول شما اقدام به اجاره ویلا، سوئیت، کلبه جنگلی و اتاق ارزان نمایید و از سفر رویایی خود لذت ببرید.

معرفی شهر نوشهر
معرفی شهر نوشهر

جاذبه های گردشگری نوشهر:

بندر نوشهر:

بندر نوشهر یکی از مهم ترین بنادر تجاری و اقتصادی شمال کشور و همچنین نزدیک ترین بندرها به شهر تهران به عنوان پایتخت می باشد. این بندر در سال ۱۳۱۸ توسط شرکت هایی از کشورهای هلند و بلژیک راه اندازی شد. بندر نوشهر یکی از مراکز بسیار مهم اقتصادی شمال کشور جهت مبادلات کالا بین ایران از مقصد شهر نوشهر به کشورهای حاشیه دریای خزر می باشد و سالانه حدود ۵۰۰ فروند کشتی در این بندر تردد می کنند.

بندر نوشهر به سبب ویژگی های منحصر به فرد خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ویژگی ها عبارتند از: کاربری های تجاری، نفتی و مسافری، برخورداری از ۳۰/۰۰۰ متر انبار مسقف، برخورداری از تجهیزات و فناوری جهت تخلیه و بارگیری و فاصله دو کیلومتری با فرودگاه نوشهر. به همین دلایل این بندر در سال ۱۴۰۱ عنوان پرتردد ترین بندر شمال کشور و دوازدهمین بندر پرتردد کشور را از آن خود کرد.

کالاهایی همچون مواد معدنی، خشکبار، فلزات غیر آهنی، محصولات دامی و … به کشور های دیگر صادر  می گردد. همچنین محصولاتی همچون مواد معدنی، آهن آلات، لوازم یدکی، مصنوعات فلزی، کاغذ و مقوا، چوب و تخته، پارچه و الیاف، لاستیک و پلاستیک و… از کشورهای حاشیه دریای خزر وارد می شود.

فرودگاه نوشهر:

فرودگاه نوشهر یکی از زیباترین فرودگاه های ایران است که در سال ۱۳۳۲ با ساخت یک باند خاکی افتتاح شد. این فرودگاه در سال ۱۳۶۳ با اصلاحاتی در زمینه باند و ساخت ترمینال جدید وسعت گرفت و در حال حاضر ۵۸ هکتار مساحت دارد. طول باند فرودگاه نوشهر در حال حاضر ۲۱۵۰ متر است و در طول هفته سفرهایی به تهران، مشهد، شیراز و مشهد دارد.

تالاب ارواح:

تالاب ارواح یا دریاچه ارواح که شاید آن را با نام دریاچه ممرز هم بشناسید، یکی از اسرار آمیز ترین و زیبا ترین اماکن دیدنی شهر نوشهر است. در این دریاچه بر خلاف نامش نه خبری از ارواح است و نه چیز ترسناکی. این دریاچه زیبا به طول ۷۰۰ متر توسط درختان توسکا و ممرز احاطه شده و شاید یکی از دلایل زیبایی منحصر به فرد و استثنائی آن همین می باشد. طبیعتی بی نظیر، درختانی که ریشه برخی آن ها از  دل آب برآمده و شاخه ها و برگ هایشان بر آب دریاچه سایه افکنده زیبایی شگفت انگیزی خلق نموده که هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. بنابراین اگر قصد سفر به نوشهر را دارید حتما بازدید از تالاب ارواح را در برنامه گردشی خود قرار دهید.

پارک جنگلی سیسنگان:

پارک جنگلی سیسنگان یکی از بکر ترین و بزرگ ترین پارک های جنگلی شمال کشور می باشد که توسط گیاهان متنوع و ارزشمندی پوشیده شده است. این پارک با مساحتی حدود ۶۰۰/۰۰۰ هکتار به دلیل نزدیکی به دریا، گستردگی، امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین پوشش گیاهی بی نظیر خود سالانه مورد بازدید بسیاری از گردشگران، طبیعت دوستان و جنگل نوردان قرار می گیرد.

بنابراین اگر قصد بازدید و یا  اقامت در پارک جنگلی سیسنگان را دارید اصلا نگران نباشید. زیرا علاوه بر امکانات رفاهی همچون آلاچیق، رستوران، کافه، سرویس بهداشتی، امکان برپایی چادر و کمپ هم در این پارک بلامانع است. اما اگر اهل پرپایی کمپ در طبیعت نیستید می توانید اقدام به رزرو ویلا ها و سوئیت های اقامتی اطراف پارک جنگلی نمایید.

سد خاکی آویدر:

سد خاکی آویدر که در کنار دریاچه آویدر قرار گرفته یکی از مناسب ترین اماکن برای گردشگرانی است که قصد برپایی چادر و کمپ در طبیعت را دارند. علاوه بر زیبایی و شرایط خاص آب و هوایی، امکانات رفاهی بی نظیر و بسیار خوبی در اطراف سد و دریاچه وجود دارد. این امکانات عبارتند از رستوران، سفره خانه، کافی شاپ، سرویس بهداشتی و تفریحاتی همچون دوچرخه سواری، اسب سواری و قایق پدالی. سد خاکی و دریاچه آویدر در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر نوشهر قرار دارد.

روستای کندلوس:

روستای تاریخی کندلوس با بناهای تاریخی بسیار قدیمی و خاص حس و حالی بسیار زیبا به روح و جانتان می بخشد. این روستا با کوچه های سنگ فرش شده، بناهای کاه گلی، خانه های قدیمی که مزین به درها و پنجره های چوبی شده اند شما را به سال های کودکی و دوران قدیم می برد. در نهایت تلفیق این معماری کهن و آب و هوایی کوهستانی لذتی وصف ناشدنی را به زیر پوستتان تزریق می کند.

دریاچه خضر نبی:

دریاچه خضرنبی با طبیعتی زیبا و استثنائی یکی از دریاچه های آب شیرین است که در دل جنگل های شمالی شهر نوشهر قرار گرفته است. این دریاچه  یکی از زیستگاه های مهم برای پرندگان و جانوران نیز می باشد. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا نام این دریاچه خضر نبی است؟ داستان ها و روایت های بسیاری از سوی مردم محلی در دوران های مختلف گفته شده است. مهم ترین این روایات، عبور حضرت خضر(پیامبر) از این دریاچه می باشد و بنا بر همین روایت، مردم محلی آب این دریاچه را مقدس می دانند.

آبشار زانوس:

آبشار زانوس یا اوپاچ یکی از مرتفع ترین آبشارهای منطقه کجور از ییلاقات شهر نوشهر می باشد. آب این آبشار از یخ های زمستانی کوه های البرز سرچشمه می گیرد. این آبشار همیشه جاری با ۴۰ متر ارتفاع یکی از مناسب ترین اماکن برای طبیعت گردی و آب تنی است. البته لازم است دقت نمایید کلیه فصول امکان آبتنی و حتی گشت و گذار در این منطقه میسر نیست. بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر قصد بازدید از آبشار زانوس را دارید در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر و از نهایت زیبایی طبیعت و تفریح در آن بهره ببرید.

دیو چشمه:

دیو چشمه یکی از پرآب ترین و بزرگ ترین چشمه های شهر نوشهر است و دلیل نام گذاری آن به این نام، همین مشخصاتش می باشد. این چشمه با آبی خنک در طبیعتی زیبا با مسیری سنگ فرش شده، یکی از بی نظیرترین و بهترین جاذبه های گردشگری شهر نوشهر است. آب این چشمه پس از پیوستن به رودخانه چالوس به دریاچه خزر می ریزد.

تالاب فراخین:

تالاب فراخین یکی از منحصر به فردترین و آرام ترین جاذبه های گردشگری شهر نوشهر است که در نزدیکی روستای کندلوس قرار دارد. این تالاب با هوایی عالی، طبیعتی زیبا و محیطی دنج و آرام، مناسب ترین مکان برای دوری از شلوغی و هم همه زندگی شهریست.

تنگ دار نوشهر:

در مسیر روستای کشک سرای شهر نوشهر، دره ای عمیق اما تنگ خفته که از دل آن رودخانه ای می گذرد. اطراف این تنگه توسط شاخ و برگ درختان احاطه شده است. تنگ دار با ۸ کیلومتر طول یکی از شگفت انگیزترین دره های طبیعی شمال است که طبیعتش دل بینندگان را می برد. زیبایی این تنگه به حدی است که دلتان می خواهد ساعت ها و روزها زیر سایه درختان زیبای اطراف آن نشسته، پاهای خود را در آب خنک آن گذاشته و از طبیعت استثنائی آن لذت ببرید.

باغ گیاه شناسی:

باغ گیاه شناسی نوشهر در سال ۱۳۱۰ با هدف نگهداری گیاهان ارزشمند و در حال انقراض افتتاح شد. این باغ به دلیل قدمت زیاد در زمینه گیاه شناسی و هم چنین اهمیت بسیار در حفظ و پرورش درختان هیرکانی در ایران و خاورمیانه بسیار مشهور و محبوب است. بنابراین اگر اهل طبیعت و دوستدار آن هستید به قطع از بازدید باغ گیاه شناسی نوشهر، این بهشت بی نظیر و با شکوه لذت خواهید برد.

باغ گیاه شناسی نوشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان یک اثر طبیعی در سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت گردید.

چقدر این مطلب رو دوست داشتی؟

با ثبت نظرت مارو در ساخت پست های بهتر کمک می کنی!

میانگین آرا ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

معرفی شهر ماسوله

ماسوله ماسوله شهری با قدمت تاریخی، معماری خاص و آب و هوایی…

معرفی شهر بندر انزلی

بندر انزلی بندر انزلی یکی از مهم ترین، بزرگ ترین شهرهای استان…

معرفی شهر فریدونکنار

فریدون کنار فریدون کنار شهر درنای سیبری، شهر بندرگاهی و شهر تالاب…

دیدگاهتان را بنویسید