معرفی شهر ماسوله

معرفی ماسوله

ماسوله

ماسوله شهری با قدمت تاریخی، معماری خاص و آب و هوایی بی نظیر است که همچون نگینی در استان سرسبز گیلان می درخشد. این شهر از توابع شهرستان فومن می باشد و در فاصله ۳۶ کیومتری از آن واقع شده است. مردم خونگرم و مهربان ماسوله دارای قومیت تالشی هستند و با گویش تالشی سخن می گویند.

ماسوله ۱۰۰۰ هکتار مساحت دارد و دارای معماری خاص، پلکانی و منحصر به فرد است، بطوریکه در این شهر سقف خانه پایینی، حیاط خانه بالایی محسوب می شود و همین امر جلوه ای زیبا و بی نظیر به این شهر کوچک بخشیده و موجب شناخته شدن آن در ایران و جهان شده است. معماری خاص پلکانی و قدمت تاریخی و سنتی خود در سال ۱۳۵۴ به عنوان میراث طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران با شماره ۱۰۹۰ به ثبت رسید. یکی از جاذبه های ماسوله، حفظ آن به همان صورت تاریخی و قدیمی و عدم اجازه ساخت و ساز و توسعه شهری است، چرا که پس از ثبت این شهر در آثار ملی ایران، این منطقه تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی قرار گرفته است.

آب و هوای ماسوله:

ماسوله دارای آب و هوای کوهستانی است و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح آب های آزاد قرار گرفته است و همین امر موجب شده تا چهار فصل سال در این منطقه چهار شکل آب و هوا با جذابیت ها و جلوه های خاص را به گردشگران هدیه دهد. بطوریکه فصل بهار در این شهر معتدل، تابستانی خنک، پاییزی با سرمای ملایم همراه با بارش باران و زمستانی بسیار سرد و برفی می باشد.

این شهر هرساله پذیرای گردشگران فراوانی از سراسر کشور است. آب و هوای مطبوع، کوهستان های مرتفع، قله های بلند، آبشار ها، جنگل ها و ییلاقات سرسبز از دلایل جذب گردشگر می باشد. بنابراین می توان ادعا داشت اقتصاد ماسوله در وهله اول مبتنی بر گردشگری و بعد مشاغل مربوط به صنایع دستی است.

همچون بافت جوراب، آهنگری، بافت شال پشمی، ساخت و رنگ آمیزی ظروف رنگی سفالی، لیف بافی و آشپزی برای گردشگران و مهمانان اشاره نمود.

اقامت، صنایع  دستی و غذاهای محلی:

غذاهای محلی ماسوله مانند کباب ترش، آش دوغ، میرزا قاسمی، باقلاقاتوق و شامی کباب با طعمی وسوسه برانگیز، مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد. صنایع دستی ماسوله عبارت است از: بافت جوراب، آهنگری، بافت شال پشمی، ساخت و رنگ آمیزی ظروف رنگی سفالی، لیف بافی و عروسک بافی. همچنین محصولاتی همچون لواشک، ترشی، انواع سبزیجات محلی، مربا و میوه های خشک برای سوغاتی تهیه می شوند.

جاذبه های گردشگری ماسوله عبارتند ازکاروان سرا، موزه مردم شناسی ، آبشار لارچشمه، پارک جنگلی ماسوله، قله شاه معلم،آبشار خرم بو.

اقامت در شهر ماسوله هتل آپارتمان ها، سوئیت ها، کلبه های جنگلی امکان پذیر است. بنابراین اگر قصد اقامت در این بهشت تاریخی را دارید، مشاوران ما در سایت اول شما می توانند راهنمای شما عزیزان باشند.

چقدر این مطلب رو دوست داشتی؟

با ثبت نظرت مارو در ساخت پست های بهتر کمک می کنی!

میانگین آرا ۰ / ۵. تعداد آرا: ۰

پست های مرتبط

معرفی شهر بندر انزلی

بندر انزلی بندر انزلی یکی از مهم ترین، بزرگ ترین شهرهای استان…

معرفی شهر فریدونکنار

فریدون کنار فریدون کنار شهر درنای سیبری، شهر بندرگاهی و شهر تالاب…

معرفی شهر نور

نور نور شهر زیبا و سرسبزی ست که در مجاورت دریای خزر…

دیدگاهتان را بنویسید